PDA

View Full Version : Vad gör vi?

SweOrca
18-03-2010, 10:10:PM
Hej alla svenskar, norrmän, danskar och islänningar!

If you don't speak swedish and want to now: I'm wondering what we in Scandinavia can do and are doing.

Vad gör vi alla?

Mer än facebooks grupper, där jag inte är medlem pga olika skäl.

SeaShepherd Sweden som Runander talar om - jag hjälper gärna till när det är dags att starta.

Men vad gör ni rent praktiskt? Tipsa mig! Kan vi göra en skandinavisk insats på något sätt?

Vad gör jag när inte högskolan tar min tid?

Jag själv har tryckt upp stora vykort med texten "Stoppa valjakten och delfinslakten! 20 000 delfiner slaktas varje år i Taiji, Japan" och delat ut länken till SeaShepherd, och jag började dela ut dem när the Cove hade premiär i Sverige. De sitter nu lite överallt i min hemstad, med en färgglad bild på späckhuggare (som kan ses i mitt galleri här)

Jag håller på att göra en hemsida på webs, som är skiljd ifrån min privata sida som jag postat tidigare, här är den nya: http://sweorca.webs.com/

Jag tar tacksamt emot all hjälp och tips jag kan få ang. hemsidan (som inte är klar!) Vill du bli "delägare" och hjälpa till att driva den så hojta!

Mer? Jag försöker måla bilder att sälja - so far no good. Jag måste hitta ett forum (inte internet-forum utan marknad eller nå ut på annat sätt) där jag kan visa upp vad som finns till salu. (av privata skäl har jag ingen ork just nu, jag hoppas energin kommer tillbaka)

Och jag bloggar i ämnet - anti-fångenskap och anti-valfångst (och anti-jakt, mest pilbågsjakt) mixat med privatare inlägg, som finns på min andra hemsida. Mest nära och kära som läser och jag hoppas de tar till sig det och iaf har kunskapen om vad som händer ute i världen om någon i deras närhet säger något annat.

Vi kan väl hålla tråden igång ett tag med idéer och funderingar och hoppfullhet.

/SweOrca

Runander
24-03-2010, 07:23:AM
Hejsan. Ja, eftersom att Laurens De Groot är upptagen med att dra igång avdelningar i Spanien och Italien så förblir SSCS Swe inofficiell tills senare i år. Men under tiden så finns det en del att göra faktiskt.

*Trycka upp flyers och affischer(vi har en affisch/flyer-layout som länkar till facebooksidan http://img11.imageshack.us/img11/3582/26467354725978177333308.jpg)
*Skapa en separat hemsida till SSCS Swe. Jag väntar på svar från Laurens om vad vi får lov att använda oss av vid skapandet av en hemsida.
*Försöka att sprida vårt budskap till höger och vänster på internet, hemorten och övriga delar av landet.
*Dra nytta av andra etablerade organisationer, ett samarbete är aldrig fel.

Det är bara fantasin som sätter gränserna. Jag tycker att det är viktigt att alla får använda sig av sin egen förmåga, eftersom att alla är bra på olika saker så kompletterar vi varandra.
Jag skulle gärna vilja samla alla som är seriösa och vill delta aktivt i SSCS Swe. Laurens har bett mig samla ihop allas ansökan och skicka till han så om du vill vara med så ladda hem Onshore Volunteer Application http://www.seashepherd.org/get-involved/volunteer-onshore.html fyll i och skicka till mig på mailen gustav.runander@hotmail.com

Jag tycker att det är ett jättebra initiativ det du har gjort med vykorten. Det just ett sånt engagemang som behövs tror jag, så fortsätt med det du gör:)

jetboat.dk
30-03-2010, 04:43:AM
Hejsa, godt initiativ.
Jeg mener at der ikke er mange i Danmark der tænker på hvalfangst.
Whalewars er kun sendt som 1 sæson.
The Cove, er så vidt jeg ved ikke tilgængeligt, jeg kan ikke engang downloade den imod betaling.
1. option er Færøernes grindedrab. (sommer tror jeg)
2. sæson2 whalewars har premiere 5 juni på discovery. Måske der kan skabes flere aktivister/ interesserede til sommer.

Jeg er interesseret, men er måske den eneste dansker her?
En aktion her kunne være oppustelige hvaler fyldt med rød væske. Rundt omkring.
En eller flere ad gangen.

lucsali
30-03-2010, 05:54:AM
Jeg er interesseret, men er måske den eneste dansker her?
En aktion her kunne være oppustelige hvaler fyldt med rød væske. Rundt omkring.
En eller flere ad gangen.

..not alone! :happy:

Not that much of a danish speaker, but for sure a danish resident..! :D

I'm a multimedia designer, so the part relative to the creation of a SSCS website (if i got it right :D) sounds really interesting..!

SweOrca
30-03-2010, 10:17:PM
Vi kanske ska köra en Skandinavisk SSCS hemsida? Istället en för varje land?

Vi kanske ska slå våra kloka huvuden ihop istället för att dela upp oss? Vi förstår ju varandra (fast isländska kan jag nog inte förstå och vissa danska ord, så om jag missuppfattar något så rätta mig, jag frågar väl om jag inte förstår) vi får väl köra engelska om någon inte förstår.

Lucsali: hur mycket förstår du av det jag skriver på svenska? Would you like it to be in english?

The more the merrier :)

Jag håller på att fylla i onshore volentär-ansökan och kommer med tiden maila den till dig Runander. Jag har så mycket arbeten för skolan så jag ligger lite efter, tentor och PM.

Tips: tryck upp tygpåsar med ert budskap!
Bli av med plastpåsarna och sprid erat budskap om anti-valfångest eller vad ni nu vill när ni handlar.
Jag har tryckt upp 2 nu, en med delfinerarter som blivit offer i Taiji med texten "Rädda Valarna. Stoppa valjakten och delfinslakten" och en påse med späckhuggare som säger "orca family - we belong in the wild"

Har ni inte bilder så kan jag hjälpa er. Jag har målat flertalet delfinarter som rena art-bilder, ser ut som om de hör hemma i en bok. Bilder i mitt galleri får ni använda. Men de är förminskade, för bättre kvalla hör av er.

Ha de!

jetboat.dk
31-03-2010, 03:48:AM
Hi, Joint venture, of course.
I am most for the action in real life, but a web base is powerful.
I am all game.

Good to know i'm not alone "lucsali", I'm Copenhagen based.

lucsali
31-03-2010, 06:50:AM
Lucsali: hur mycket förstår du av det jag skriver på svenska? Would you like it to be in english?

No worries compañera, the Google Translate toolbar does wonders! :happy:

Good to know i'm not alone "lucsali", I'm Copenhagen based.

..Århus here..! ;)

Ok so, a Scandinavian website, ah?

Personally, i think it would be a pretty fukkin powerful way to start spreading awareness about SSCS.
The good thing is that with a professional looking website you can "cover up" the fact that the organization is pretty unknown right now, having more chances to have an initial positive response in visitors.. :)

I've seen from the italian branch that the high quarters were thinking about creating the SSCS Italy site as a subsection of the main international site..
Don't get me wrong, but i think that building the initial web presence as a subpage ofa bigger site is.. meh.. :nah:

Having an independent site would allow for much more flexibility, and in particular, CREATIVITY in regards to the planning of awareness campaigns and stuff like that.. You would not have to rely on a format imposed from above, and you would have the possibility to experiment in a much wider spectrum of possibilities than those used by the current international site..

..But this is just my opinion, i'll pass the ball back to ya! :happy:

SweOrca
31-03-2010, 07:43:AM
Jo, det är sant att det är flexibelt att vara oberoende... hemsidan alltså.
Jag vet inte hur Runander har tänkt angående sidan?

Jetboat: härligt att du är "for the action in real life"...

Jag känner mig hämmad av verkligeheten, att verkligen kunna göra något i den håla jag lever i. Mer än de få saker jag gör...
Jag kan verkligen tagga till när jag sitter och ser Whalewars men sen då?
När man pratar med folk så är det för det första ingen som känner till det, och för det andra ingen som bryr sig :(

Jag förste sprida budskapet om The Cove när den hade Sverige premiär, men den visades inte ens på min stads biograf, visades den någonstans?
Men den respons jag fick av folk var: "men det har ju upphört sen filmen kom ut"
Och när jag försökte förklara hur läget var lyssnade ingen. Hopplös känsla.

Jag hoppas ni andra möter mer respons.

jetboat.dk
31-03-2010, 04:23:PM
Let's sticked to them.
Here is the same, no body knows and no body cares.

Måske det er vores mulighed. hvis der ikke er nogen der kender SSCS, kan det være os der bringer et klart budskab videre. Men vi skal ikke forvente at folket vågner, men lad dem vide at vi er her, med nogle aktioner. Folk vil bare underholdes, side på den fede og så bare se det ske.

Jeg er igang med at sætte min båd op til ny sæson, jeg overvejer mine muligheder.
Danmark er det land i verden der smider flest fisk tilbage i havet, Pga. qoter.
25% af fangsten kastes tilbage i havet, døde.

Hvad jeg kan gøre, er det jeg gør!!!

Borg
31-03-2010, 08:54:PM
Hejsan Skandinavier!

Jag hjälper gärna till när jag har tid och kan. Just nu har jag ganska mycket och göra men säg gärna till om ni behöver hjälp.

Sweorca. Det absolut bästa du kan göra är bara att sprida ordet vidare.
Jag har lyckats ganska bra genom att bara ha på mig sea shepherd-kläder. Händer ganska ofta att folk frågar vad sea shepherd är. De som inte bryr sig från början, ändrar ganska snart uppfattning eller så har de inte förstått i vilken utbredning det är.

Hade två hantverkare hemma för några veckor sen som fick sig en bra utbildning av vad sea shepherd är, en av dem hade sett whale wars och började därför ställa frågor.

Hände en liknande sak på bussen mellan Lund och Göteborg för några veckor sedan.

Vart bor ni? Ska vi dra ihop ett gäng som kan mötas upp någon stans för en kopp kaffe och diskutera hur vi på ett bra sätt kan sprida ordet vidare?

Mvh

SweOrca
01-04-2010, 03:03:AM
Jag bor i Örnsköldsvik, en bit bort från de flesta andra.

Det hade helskoj om vi kunde göra en nordisk aktion och samlat oss och rest runt som "onshore crew" och sprida kunskap, insamlingar. Typ - Stockholm, Oslo, Köpenhamn... och städer man passerar eller stannar i. "A tour for the whales", under en vecka eller så... kanske sommartid då turister är i rörelse... jag har så mycket med skolan i vår, med praktik och tentor, och visserligen ska jag jobba hela sommaren men lite ledigt borde jag kunna få.

Så många som möjligt som har tid och de som inte vill resa hela vägen kan delta där de kan.

Någon som har tid och ork att planera något sådant? Jag känner att jag inte har tid till att ta på mig det nu, men hjälper till så gott jag kan.

Edit: Borg, vad roligt det där med hantverkarna. Vilket bra sätt ;)

jetboat.dk
01-04-2010, 06:21:PM
Hvad gør vi?

Jeg er i gang med restaurering af en 31" sejlbåd, som skal være klar til sommer.
Min 21" projekt båd får ny motor og skal testes i løbet af de kommende måneder.
Jeg mangler frivilige til at hjælpe med alt. Sponsor søgning, medie materiale, praktisk arbejde på bådene, motor tuning, Ems programering.
Alle forslag er velkomne.
Mvh
http://www.seashepherd.com.au/forum/image.php?u=2114&dateline=1264579606&type=profile

medde
01-04-2010, 07:57:PM
Hur gick det med planerna? Tycker det här var verkligen intressant som skrev i tråden. Snälla låt inte de här idéerna falla. Jag kan hjälpa till en hel del och vet en till medlem härinne som kommer att ställa upp helhjärtat.

SweOrca
02-04-2010, 06:16:AM
Jet boat: berätta gärna mer om ditt projekt med båtarna! Vad spännande? Vad hade du tänkt?

Medde: hjälp gärna till att planera ihop en träff i stockholm, du som bor lite mer lämpligt till. Så kanske vi kan hålla någon form av kunskaps spridning, tapppar det ord jag letar... som onshore crew. Vi kan ju hålla den diskussionen här med alla som vill ställa upp! Men det behövs en kärna i aktionen, någon som vill ta ansvaret och hålla i trådarna. (jag har noll koll på sthlm och ingen tid att resa iväg denna vår då jag har praktik hela våren nu) Och så kan vi kanske röra oss till olika städer, främst Oslo och Köpenhamn? Om fler i norden vill.

Tid? Plats? Material? Tillstånd? Crew! Vad mer behövs? Varje person måste göra det utifrån sina egna resurser, vi får bidra med privata pengar och det hoppas jag att alla är redo med isf för resor osv. Jag är student och ö-vik - sthlm är en bit men jag är redo att hitta på något till sommaren.
Finns det föreningar som stöder oss? Företag? Som kan sponsra på olika sätt.¨

Var kreativa!

Edit: Måste vi själva trycka upp material, och isf har någon några kontakter?

jetboat.dk
02-04-2010, 09:08:AM
Jeg mener at jeg har både 2 stk. Som ikke skal sænkes:)
Hvis det giver nogle ideer er jeg interesseret, jeg arbejde jo aligevel på mine projekter men hvis der er flere der kan se mulighederne, ja så........
Jeg er personligt lidt imod for meget materiale på print, virkningen er begrænset og jeg hader selv reklamer på papir. (tænker på vores skove og bunker af affald)
Et klart og tydeligt budskab, er altid noget folk husker.

"Enhver aktion vil medfører en reaktion" Albert Einstein.

medde
07-04-2010, 01:19:AM
Sweorca!!
Sagt och gjort. Kommer att börja kolla upp allt vad som jag bara kan och har möjlighet till, och när möjligheten tar slut så fortsätter jag lite till. Tar även kontakt med sissie här på forumet, då vi känner varandra privat. Så vi kan har ett samarbeta kanske.

Qetl
08-04-2010, 11:09:PM
Jag tycker att en nordisk enhet vore skitnajs. Jag och Runander håller ju på att få Sea Shepherd Sweden sanktionerat.

Min bror som är med på ett hörn jobbar på reklambyrå och hjälper till med affischer osv. Han är också på väg att fixa en hemsida, än sålänge har vi som sagt bara facebooksidan, www.seashepherd.swe.name

SweOrca
11-04-2010, 12:01:AM
Ååå vad ni kämpar på! Underbart! Sorry att jag inte svarat, har haft en datorkrasch... :(

Supertoppen Medde att du vill fixa detta, och dra med folk! Stå inte ensam och gör allt, engagera andra! Jag hjälper så gott jag kan härifrån, ropa om det är något jag kan göra ;) Hur går det? Vad har du för funderingar och planer so far? Var i stockholm kan man hålla till? Vi måste ju synas.

Glada nyheter Qetl! Berätta hur det går! Skulle ju vara underbart om du/ni vill hjälpa till med en aktion i stockholm. Vi får väl börja här i Sverige, och så får vi väl locka med våra nordiska vänner.

Och jag vill verkligen att något blir av, så att vi har gjort något! Bidragit med något!

Keep up the good work!

medde
12-04-2010, 02:01:AM
Ååå vad ni kämpar på! Underbart! Sorry att jag inte svarat, har haft en datorkrasch... :(

Supertoppen Medde att du vill fixa detta, och dra med folk! Stå inte ensam och gör allt, engagera andra! Jag hjälper så gott jag kan härifrån, ropa om det är något jag kan göra ;) Hur går det? Vad har du för funderingar och planer so far? Var i stockholm kan man hålla till? Vi måste ju synas.

Glada nyheter Qetl! Berätta hur det går! Skulle ju vara underbart om du/ni vill hjälpa till med en aktion i stockholm. Vi får väl börja här i Sverige, och så får vi väl locka med våra nordiska vänner.

Och jag vill verkligen att något blir av, så att vi har gjort något! Bidragit med något!

Keep up the good work!

Både sissie och jag sitter ofta på ett par andra formum (svenska) Därifrån berättar vi mycket om vad som händer hela tiden och ber om hjäp,iäven samlat in lite pengar som vidarbefodrats i sisses regi. men nu ska vi börja "ta mera krafttag" ska ta kommande vecka för att kolla om en massa. Åter knyter till dig i veckan som kommer

Borg
13-04-2010, 04:32:PM
Stockholm skulle passa mig perfekt. Reser mellan Göteborg, Lund och Stockholm några gånger i månaden så det är bara och säga till när och var så är jag på plats.

jetboat.dk, vart i danmark bor du? Jag arbetar själv med och renovera båtar på min fritid och bor strax utanför Malmö - finns det någonting jag kan hjälpa till med?

SweOrca, Ditt bästa alternativ att ta dig till stockholm för en billig peng är nog med buss. Kolla: www.swebus.se. Om det inte är ett alternativ så skulle jag kunna ta mig till Gävle så är det lite bättre avstånd för dig.
Hur funkar Gävle för resten av våra svenska vikingar?

medde
14-04-2010, 07:05:PM
Stockholm skulle passa mig perfekt. Reser mellan Göteborg, Lund och Stockholm några gånger i månaden så det är bara och säga till när och var så är jag på plats.

jetboat.dk, vart i danmark bor du? Jag arbetar själv med och renovera båtar på min fritid och bor strax utanför Malmö - finns det någonting jag kan hjälpa till med?

SweOrca, Ditt bästa alternativ att ta dig till stockholm för en billig peng är nog med buss. Kolla: www.swebus.se. Om det inte är ett alternativ så skulle jag kunna ta mig till Gävle så är det lite bättre avstånd för dig.
Hur funkar Gävle för resten av våra svenska vikingar?

Borg! Perfekt:-) Börjar genast att kolla upp och se vad och hur. Återknyter vidare med dig inom kort.

SweOrca
14-04-2010, 09:10:PM
Hej på er!

Stockholm eller Gävle kvittar för min del. Jag har kommit undan med en kostnad på ca 250 kr buss till stockholm, så det är ingen panik. De pengarna är jag redo att offra. Men Gävle kanske är bättre om det kommer vikingar från norra norrland?

Mitt stora problem är tid, eftersom mitt schema är packat nu april-maj. Och sommarjobb, men alla helger till sommaren är jag ledig, vars jag vet, utom 6-10 augusti.
Måste ju räkna in restiden, ja, det måste vi ju alla vart vi än kommer ifrån för håll.

Bestäm ni, jag kan nog anpassa mig till det mesta ;)

Och ni som är ifrån Danmark och Norge är självklart välkomna till Sverige om ni vill delta :)
Tänkte bara nämna det så ni inte känner er bortglömda eller ovälkomna

jetboat.dk
15-04-2010, 01:02:AM
Hejsan, det lyder som i er tre i sverige. Vi er to på tråden fra danmark. er der nogen fra norge?
Jeg er klar på et møde og syntes det lyder som om det kunne blive spændende:)
Men....jeg har familie, kone to børn og firma + mine bådprojekter, så jeg er hængt lidt op med tiden. Men....jeg bor i hus og kunne inviterer jer til at komme på besøg en weekend.
Jeg bor i københavn så det er rimeligt nemt, jeg henter jer gerne, hvor i måtte ankomme.

Mht. til bådene, er jeg ikke igang rigtigt endnu,
sejlbåden ankommer i denne uge til min have, hvor den skal "strippes" og små reps og så behandles/ males. (primært ydre skrog)
Jetbåden afventer sin motor fra england. 1200 £ og jeg er lidt pres på finanserne lige pt, men det kommer.
Vi kunne planlægge et møde for samtidig at se på bådene. Jeg håber at de begge er i vandet om max 1 måned.
Jeg finder lige et billede af sejlbåden.
http://www.seashepherd.com.au/forum/picture.php?albumid=246&pictureid=3416
http://www.seashepherd.com.au/forum/picture.php?albumid=246&pictureid=3413

Borg
15-04-2010, 11:46:PM
Ahhh, riktigt fin yacht :) Hur gammal är hon? När sjösätter du henne?

jetboat.dk
17-04-2010, 05:06:AM
1938 build. søsætning til maj-juni, senest.
idag blev hun kørt 15 km til hendes nye "værft" min have.
Nu skal skroget strippes for maling og kalfatring, borene skæres.
Ny "kalfatring" med lister og flex epoxy.
primer epoxy, fuld spartel, maling colinan. polering. søsætning.
Jeg restaurerer båden tilbage til den oprindelige form, og forbedre egenskaberne fra dengang. hun bliver super flot. jeg vil sejle hende til midelhavet til sommer/efterår.
Måske med hjælp fra flere vil jeg sejle båden til New Zealand.

jetboat.dk
16-05-2010, 08:23:PM
Hey der, ville lige sige hallo og høre om der var nogle der var vendt tilbage efter "shot down" af forumet.
Well vi ses giv lyd hvis der stadig er initiativ i det skandinaviske.
Tjek denne video ud, endnu en fortælling om vores status.
http://www.ted.com/talks/enric_sala.html

SweOrca
18-05-2010, 08:36:PM
Hejsan!
Jag är tillbaka men inaktiv pga av skolarbete. Hoppas alla haft det bra under shut down...

Försökte se filmen du länkat till, min danske vän, men min dator krånglar så jag får inte se den, men jag ska försöka senare igen.

Ha det!

SweOrca
07-06-2010, 12:48:AM
Hur går det? Vad händer? Kommer vi någon vart? Liten update?
(sorry för att jag varit så off!)

Edit: i min hemstad har det varit totaldött om the Cove, den visades inte och ingen reklam what so ever, men idag såg jag en reklam på Ica om the Cove. Lycka! Den var på en av tv-skärmarna vid kassorna så jag hoppas att folk såg den.

Runander
21-07-2010, 06:05:AM
Hejsan.
Det har varit väldigt mycket inaktivitet från min sida på grund av studier och arbete.
Men jag tänkte att jag skulle göra ett ordentligt försök att kämpa vidare nu:)
Säsong 3 av Whale Wars ger mig en riktig kämparanda när jag ser på avsnitten!

Jag har börjat skriva uppdateringar i Facebookgruppen igen som nu har drygt 440 medlemmar så det är några som är med:)

Annars så kan jag tycka att det inte finns mycket att göra här på Gotland, men om det går som jag vill så blir jag fastlänning i höst och då kanske det kan bli mer gjort.

Någon hemsida har det inte blivit ännu och jag börjar fundera på om jag inte ska ta och fråga moderorganisationen om jag kan få använda "skalet" på deras hemsida. Det skulle va mycket bekvämare och spara mycket tid.

Lite tankar härifrån.
Så du behöver inte va orolig för att du har varit off. Det enda jag har gjort för SSCS i några månader är att ha en Sea Shepherd keps på mig:D

Runander
27-07-2010, 04:28:PM
Nu börjar det hända lite här. Vi har börjat samla in folk som är seriösa och kan tänka sig att medverkar med att göra SSCSswe officiellt. Jag har även mailat Laurens om det här så att han vet att det rör på sig.

Jag tänkte kolla här hur många det finns som vill vara med. SweOrca har jag förstått är gärna med:) Vad säger ni andra?

SweOrca
31-07-2010, 06:18:PM
Japp jag är med! Har just svarat lite kort på ditt pm. Hoppas fler här hakar på!